جهاد اقتصادي در مطبوعات
جهاد اقتصادي در مطبوعات
نامگذاري امسال با عنوان سال«جهاد اقتصادي» از سوي رهبر معظم انقلاب بسيار بجا و قابل تامل است چرا كه سال گذشته طلسم اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شكسته شد و ملت ما با موفقيت آن را پشت سر گذاشتند.
ملت مجاهد ما همواره ملتي جهادگر بوده و كارنامه درخشاني در جهاد نظامي (جهاد در راه حق)، جهاد سازندگي، جهاد فرهنگي و... دارد. در رواياتي از ائمه معصومين (ع) آمده است كه تلاش مسلمين در جهت امرار معاش و تهيه مخارج خانواده مانند جهاد في سبيل ا... است. لذا جهاد اقتصادي و تلاش در جهت پيشرفت و رونق اقتصادي كشور، امري مقدس و در راستاي تحقق استقلال و عدم وابستگي به ابرقدرتهاي سلطه گر خواهد بود.
رئيس جمهور نيز در در اولين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال جديد با اشاره به نامگذاري سال 1390 از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال جهاد اقتصادي، گفت: نامگذاري سال 90 به نام سال جهاد اقتصادي معنايش اين نيست كه از كار فرهنگي در كشور كاسته شود، چرا كه هر كار اقتصادي در كشور مقدمهاش جهاد فرهنگي است.
معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير ارشاد هم در جلسه اي با اشاره به نقش مهم مطبوعات در تحقق اهداف جهاد اقتصادي گفته: همة نشريات، حتي نشريات خانوادگي، نشريات بانوان، جوانان و حتي كودك و نوجوان در اين جهاد سهيمند و جهاد آنها انفاق آگاهي هاي اقتصادي به فراخور نياز و درك مخاطبان هر يك از اين نشريات است.
محمد جعفر محمدزاده افزود: به همين دليل از رسانه هاي داخلي انتظار مي رود تا با برخورد تدافعي و اطلاع رساني شفاف و بهنگام، عمليات رواني رسانه هاي نظام سلطه را خنثي و بي اثر كنند.
وي در پايان گفت: پيشنهاد مي كنم با همفكري و مشورت مديران رسانه اي، كارگروهي عملياتي براي تدوين راهبرد رسانه اي جهاد اقتصادي تشكيل شود. در قالب اين كارگروه مي توان از يك سو براي رويكردهاي محتوايي بخشهاي اقتصادي رسانه ها طرحها و پيشنهادهايي ارائه كرد و از سوي ديگر با توجه به افزايش هزينه هاي انتشار مطبوعات، براي ساماندهي و تقويت حوزة اقتصاد رسانه در سال جاري طراحي و برنامه ريزي داشت.
با اين مقدمه به اين نتيجه مي رسيم كه پيروزي در جهاد اقتصادي مقدمه پيشرفت در جهاد فرهنگي و ديني است.
اما تحقق جهاد اقتصادي در مطبوعات كه يكي از ابزار هاي فرهنگي جامعه است چگونه امكانپذير است؟
به عقيده بسياري از كارشناسان اقتصادي، كار مطبوعاتي در ايران خصوصا در شهرستانها توجيه اقتصادي ندارد و اكثر نشريات سراسري كه در كشور موفقيتي هم كسب كرده اند يا وابسته به دولت هستند و يا از سوي نهادهاي دولتي مورد حمايت مالي قرار مي گيرند. از اين رو روزنامه نگاران و خبرنگاران مطبوعات محلي همواره دغدغه و دلهره اقتصادي داشته و مي توان گفت لباس رزم و جهاد با غول اقتصادي بر تن دارند. نشريات محلي هر چند مستقل بوده و وابسته به دولت نيستند اما با وضعيت فعلي نمي توانند بدون حمايت دولت (يارانه كاغذ و آگهي هاي دولتي) به فعاليت خود ادامه دهند. در سال گذشته بسياري از مطبوعات محلي استان هرمزگان به دليل مشكلات اقتصادي و عدم وصول به موقع مطالبات خود از ادارات دولتي و عدم دريافت يارانه كافي كاغذ، از انتشار باز ماندند و يا به طور منظم منتشر نشدند. البته نشريات محلي بايد به سمتي حركت كنند كه بتوانند آگهي هاي بخش خصوصي را جذب كرده و خود را از وابستگي به آگهي هاي دولتي نجات دهند. اما رسيدن به اين هدف نيازمند تلاش و جهاد بيشتر است.
برچسب: ،